Na de voorbereidende werkzaamheden in 2021 was het begin 2022 tijd om de nieuwe opvangkooi daadwerkelijk in elkaar te gaan zetten! Het ontwerp van de kooi bestond uit buizen bespannen met gaas en had een duurzaam tintje. De buizen die werden gebruikt waren namelijk afkomstig van het verwarmingssysteem van een voormalige kas in Nieuwkoop. Totaal gewicht: zo'n 1500 kilo. Met inspanning van diverse vrijwilligers is de kooi in een paar dagen in elkaar gezet. De kooi is klaar voor noodopvang van gewonde of verzwakte ooievaars, maar zal nu voorlopig bewoond worden door onze duiven en kippen.

Op 12 februari keerden de eerste ooievaars die op wintertrek waren geweest weer terug naar het ooievaarsstation, om daar hun nest weer in te nemen. Op 2 april, toen de eerste ooievaars net eieren hadden gelegd, organiseerden we een speciale middag voor kinderen bij het ooievaarsstation. We hadden een leuke activiteit: het uitpluizen van ooievaarsbraakballen. De kinderen vonden keverschildjes, stukjes Amerikaanse rivierkreeft en allerlei resten van muizen in de braakballen terug. Het is de bedoeling om elk jaar zo'n uitpluismiddag te gaan houden en om dit in samenwerking met NME-centrum InBredius in Woerden ook elk jaar in Woerden te gaan aanbieden.
Later in april, toen de ooievaars al aan het broeden waren, werden we verrast met een pak sneeuw. Door inmiddels toenemende voedselaanbod in de natuur in de omgeving was het echter niet nodig de ooievaars bij te voeren. Op 30 april was het zover: de eerste eieren kwamen uit! Tijdens de jaarlijkse eiereninspectie telden we 30 eieren op 7 nesten. Dat is meer dan in 2021, toen telden we er maar 25. Van de 30 eieren zijn er 12 ontwikkeld tot volwassen ooievaar.
Wij zijn als bestuur alle behulpzame mensen dankbaar voor hun inzet. Ook aan u als donateur willen we een blijk van waardering uitspreken. Mede dankzij u hebben we ooievaars in Zegveld en omgeving.
Dank namens het bestuur van de Stichting Ooievaars Zegveld.